LEMNISCAAT
Praktijk voor Traditionele Chinese Geneeswijzen, Acupunctuur, Healing en Coaching
Madelon Terwey

TCG (Traditionele Chinese Geneeswijzen)

Moxa therapie

Acupunctuur en moxa-therapie worden vaak in ťťn collectieve term genoemd acumoxa-therapie. Moxa therapie is een techniek waarbij een conus of staafje van het kruid Artemisia tot ontbranding wordt gebracht op of boven de betreffende acupunctuurpunten om deze te stimuleren. Soms wordt het kruid op de acupunctuurnaald geplaatst en soms direct op de huid of op een isolerend schijfje. Ook wordt er gewerkt met de zogeheten moxa-sticks, welke vlak boven de huid worden gehouden en zo de acupunctuurpunten beÔnvloeden. Zowel acupunctuur als moxatherapie zijn in staat om het functioneren van de organen en meridianen te bevorderen, en om Yin en Yang, Qi en Bloed te reguleren. Beide therapieŽn hebben hun specifieke kenmerken, maar ze kunnen in combinatie worden toegepast. Moxa therapie wordt toegepast als er sprake is van de toestand van koude, en/of stagnatie en is dus afhankelijk van de cliŽnt en is niet per definitie aan bepaalde aandoeningen gekoppeld.

Cupping

Cupping (cuppen zetten) is een methode waarbij een kop, gemaakt van glas wordt aangebracht op het huidoppervlak. Door de kop kortstondig te verwarmen of door knijpen in de bal ontstaat een vacuŁmkracht, ook lokaal op de huid. Het doel is om wind en kou te verdrijven en om bloedstagnatie en pijn op te heffen. Na een cupping behandeling kan er lokaal een rode plek te zien zijn. Dit is een normaal verschijnsel, welke na enkele dagen zal verdwijnen. Nadat de roodheid is verdwenen zal er verbetering in de symptomen optreden. De Chinese Geneeswijze(n) beschouwt deze roodheid als locale bloedstagnatie.